Waaruit bestaat jullie hulp en voor wie is die bedoeld?
“Wij adviseren bewoners hoe ze hun maandelijkse energierekening omlaag kunnen krijgen. Dat gaat van ‘de verwarming uit’ in kamers die je niet gebruikt tot het aanbrengen van tochtstrips en radiatorfolie. Wie dat niet zelf kan, helpen we ook met het uitvoeren van zulke kleine besparingsmaatregelen.
Alle huurders en woningeigenaren die in 2023 een energietoeslag hebben ontvangen kunnen dat aanvragen bij de lokale energiecoöperatie Heuvelrug Energie. De gemeente betaalt de kosten van materialen en een bescheiden vrijwilligersvergoeding.”
Welke stappen doorloop je bij zo’n adviestraject?
“Na ontvangst van een adviesaanvraag maken we een afspraak voor een eerste bezoek. We doen dat gewoonlijk met z’n tweeën: een coach die aan de hand van de energierekening het gesprek aangaat en aftast wat de bewoner wil, en een fixer die zich richt op te nemen maatregelen. Komen er andere problemen op tafel, zoals vocht in de woning of schuldproblemen, dan verwijzen we door.
Een gesprek duurt 1 á 1,5 uur. Daarna komen we nog een keer langs om spullen te brengen. Als het nodig is, dan helpen we met het aanbrengen daarvan.”
Wat is jullie motivatie om dit als vrijwilliger te doen?
“Wij hebben zelf al heel veel gedaan aan het besparen van energie in onze woning. Tijdens een training van 2 ochtenden hebben we geleerd hoe je een gesprek met bewoners voert en hoe je radiatorfolie aanbrengt en andere maatregelen uitvoert. We vinden het leuk om andere inwoners daar bij te helpen en ze het vertrouwen te geven dat ze zelf iets kunnen doen. Het geeft veel voldoening om te zien en horen wat ze met ons advies hebben gedaan.”
Voor deze gratis hulp aan huis kunt e-mailen of bellen naar: lize@heuvelrugenergie.nl, 06 83 49 47 90
Energiecoach en/of -fixer worden? Dat kan via https://heuvelrugenergie.nl/aanmelden-energiecoach/