Het doel? Reparatie de norm maken, want weggooien is zonde als iets gerepareerd kan worden. Samen zetten we reparatie op de kaart.
We laten verschillende ondernemers in onze gemeente die reparatiediensten aanbieden aan het woord. Zo weten inwoners waar ze terecht kunnen om hun spullen te laten repareren.
Vandaag zijn we op bezoek bij vader en zoon Marchal, schoenmakers in Driebergen. Ook wethouder Anouk Haaxma is bij het gesprek. Vader en zoon Marchal repareren schoenen, tassen en riemen.
Marchal senior vertelt over hoe de schoenmakerij in 1968 begonnen is. ‘Na de ambachtschool heb ik eerst bij een andere schoenmaker gewerkt. Toen hij stopte ben ik voor mezelf begonnen. Dat kon prima aan huis.’ Dat blijkt, want de ruimte voldoet nu, ruim 50 jaar later, nog steeds prima. Al ruim 40 jaar werken vader en zoon Henk samen in de zaak. Henk runt nu het bedrijf, maar Marchal senior, 86 jaar jong, is nog dagelijks aan het werk in de schoenmakerij.
Wat is er veranderd in de afgelopen decennia qua vragen van de klanten? ‘We krijgen nu veel meer sneakers aangeboden dan vroeger, dat is echt een fashion item, waarbij we hele dure exemplaren voorbij zien komen. Dan is het zeker de moeite waard om deze te laten repareren. De kwaliteit is ook goed van de meeste sneakers, dus na reparatie kunnen ze weer een tijd mee.’ Zeggen jullie ook wel eens nee? ‘Ja, dat komt zeker voor. Als de schoen echt niet meer te repareren is natuurlijk, maar ook als reparatie kostbaarder is dan nieuwkoop. Dan geven we de klant de keuze.’ Dat is een van de mooie kanten van deze schoenmakerij: mensen komen langs en krijgen advies over reparatie en maken dan de keuze, ook op basis van de kosten. En langskomen is bepaald geen straf, er is alle tijd voor klanten die een praatje willen maken. De echtgenote van Marchal senior vult aan: ‘Zomers drinken we nog wel eens koffie met klanten op het plaatsje voor de schoenmakerij’.
‘Adverteren is niet nodig, we hebben een behoorlijk grote klantenkring en we profiteren van mond-op-mond reclame’ vertelt Henk. ‘We hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan en dat praat zichzelf rond. Dat geldt ook voor hoe wij zelf onze leveranciers kiezen, we hebben een vaste leverancier die altijd kwaliteit levert, dus daar blijven we bij. Dat geldt denk ik ook voor onze klantenkring’.
Als je dagelijks werk het repareren van schoenen is, hoe ga je dan zelf om met gebruiksartikelen die kapot zijn gegaan? Vader Albert antwoordt: ‘Het hangt er een beetje van af wat het is. Als het een huishoudelijk apparaat is, kijk ik eerst of ik het zelf kan maken. Als dat geen optie is, laat ik het soms repareren en soms koop ik nieuw. Ik maak dan zelf ook de afweging die ik mijn klanten geef: is het nog de moeite en de investering waard?’
Dat die afweging bij klanten van Marchal meestal doorslaat naar reparatie blijkt wel uit de hoeveelheid werk die ze hebben: ‘Gemiddeld heb ik een flink aantal paar schoenen in reparatie’. Desalniettemin lijkt schoenmaker een uitstervend beroep te zijn. De laatste schoenmakersopleiding in Nederland heeft nog maar weinig leerlingen. Ook de zoon van Henk heeft geen belangstelling om het bedrijf later over te nemen.
Gelukkig biedt Marchal de komende jaren nog de kwaliteit die de klanten gewend zijn en krijgen nog vele schoenen en tassen een tweede leven dankzij reparatie en onderhoud door Marchal.
U vindt Schoenmakerij Marchal aan de Secretarislaan 21 te Driebergen. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.